Undvik trötthet bakom ratten
Det spelar i princip ingen roll hur säkra vägar vi bygger med mitträcken, viltstängsel, sänkta hastighetsgränser - det viktigaste för trafiksäkerheten är skicket på föraren bakom ratten.
Lyssna efter kroppens signaler
Det kan vara svårt att upptäcka när du plötsligt blir trött om du kört länge. Uppmärksamma dig på nedan punkter som är tydliga signaler på om du är för trött för att köra och behöver ta en paus.
- Du gäspar ofta
- Dina ögonlock känns tunga
- Du ser sämre
- Du känner dig frusen
- Du håller ojämn fart på vägen
- Du tappar fokus
Förebygg tröttheten
För att undvika att bli trött bakom ratten under bilresan finns tips att ta till inför avfärd.
- Sov en god natts sömn natten innan, minst 6 timmar men hellre mer
- Ta vid behov en tupplur före resan
- Planera in tid för pauser, och välj ut rastplatserna på förhand för att pausa körningen
- Undvik att köra sjuk eller i dåligt skick
- Ät inte en bastant måltid före du ska köra långt
- Undvik att köra under natten, efter kl. 01–06, då riskerna för att somna bakom ratten är som störst
- Ett bra och piggt resesällskap hjälper dig att hålla dig vaken
Upptäcker du att du blir trött under resan, och inte har en medresenär som kan ta över bilkörningen är det viktigt att du inte fortsätter köra om du riskerar att somna. Har du tid borde du i stället stanna bilen och sova en stund då en snabb tupplur på runt en kvart motsvarar ungefär 1,5 timmes effektiv sömn. En tupplur efter en tids körning kan alltså vara bättre än att sova längre på morgonen och sedan inte ha tid att stanna. Du kan även stanna bilen, ta en kortare promenad och något att äta och dricka för att bli piggare igen.
Straffbart att somna bakom ratten
Trötthet som olycksorsak har uppmärksammats mer och mer under senare år. Att köra bil när du är trött är inte bara förknippat med fara, det är dessutom enligt trafikförordningen. Det räknas som vårdslöshet i trafiken och är straffbart – och går att jämföra med att ha 0,8 promille alkohol i blodet.
I lagen står att fordon inte får föras av den som på grund av sjukdom, påverkan av alkohol eller uttröttning inte kan framföra ett fordon på ett betryggande sätt. Det kan leda till en dom om vårdslöshet i trafik, som i sin tur kan ge fängelse.
Källor: Motormännen och Statens väg- och transportforskningsinstitut (TT)