NF Fleet är ett joint venture mellan
Nordea Finance och ALD Automotive

Se upp för den svarta isen

Svartisen uppstår oftast när det klarnar upp efter regn eller dimma och när temperaturen ligger strax över noll. Då kan det frysa till på vägbanan fastän det fortfarande är plusgrader i luften. En stor anledning till att den svarta isen är farlig är att den oftast kommer som en chock då det inte behöver vara vinterväder med minusgrader ute för att halkan ska slå till. Skulle väderförhållandena skapa risk för svartis är det viktigt att ratta försiktigt samt att gasa och bromsa mjukt.

Vi har listat saker att lägga märke till för upptäcka risken för svartis innan den uppstår.

  • Ligger luftens temperatur strax över fryspunkten och vägen är fuktig riskerar den att frysa snabbt när temperaturen sjunker. Glöm inte att vägytan ofta är kallare än luften – plusgrader på din fordonstermometer betyder alltså inte att det är is- och halkfritt.
  • Lyssna på ljudet från dina däck – har du kört från vått väglag med stänkande ljud och det plötsligt blir tyst, betyder det oftast att fukten har frusit till is.
  • Kör du genom öppna landskap? Vind som blåser över fälten kan bilda snö på körbanan och polera den blank av is.
  • När regnet fryser på vindrutan och man inte längre ser vattenstänk från bilarna framför så bildas is på vägbanan. Regnet fryser till is vid kontakt med vägen.
  • Kör du i skuggiga skogsområden? Här kan nattkölden finnas kvar och fukt kan bli till is.
  • Kör du nära öppet vatten? Vatten kan blåsa in på vägbanan och orsaka halka fastän vädret i övrigt är regnfritt.

Skulle väderförhållandena skapa risk för svartis är det alltid säkrast att sänka hastigheten, undvika att svänga kraftigt och bromsa mjukt.

← Tillbaka