NF Fleet är ett joint venture mellan
Nordea Finance och ALD Automotive

Sitter du rätt bakom ratten?

Följ våra fem steg när du sätter dig bakom ratten för att köra bekvämt och säkert på dina långresor.

Justera stolens avstånd till ratten
Börja med att justera avståndet mellan stolen och ratten. En tumregel är att du ska kunna vila handlederna på rattens övre kant när du sträcker ut armarna, då sitter du med rätt avstånd.

Justera stolens höjd
Din stol bör även justeras i höjdled för att du ska sitta rätt – inte för högt men inte heller för långt ned. Lagom avstånd brukar vara att ha ca 10-15 cm mellan huvudet och taket för att du ska ha bra uppsikt över vägen.

Justera stolsryggen
När du har ställt in höjden på stolen och avståndet till ratten är det dags att justera stolsryggen. Detta kan vara en smaksak hur du föredrar att sitta, men för de lite längre bilresorna är det viktigt att inte ryggstödet lutar för långt bak eller att du sitter för upprätt. Hitta ett mellanläge för att sitta så skönt som möjligt.

När du hittat ett skönt läge för stolsryggen kan du återigen testa att sträcka fram armarna mot ratten och försäkra dig om att handlederna fortfarande kan vila på ovansidan av ratten. Når du inte fram att göra detta bör du antingen justera stolens avstånd till ratten eller vinkla upp ryggstödet tills du sitter korrekt igen.

Justera ratten
Detta steg är inte ett måste, men det kan vara en lösning att höja eller sänka på ratten om du känner att du sitter rätt i stolen (och har bra sikt) men att det är någonting som inte står helt rätt till. Justera rattens höjd- eller längdled för att få en bekväm sittposition.

Justera nackstödet
Den absolut viktigaste punkten innan avfärd – som inte bara gäller för dig i förarsätet, men för alla resenärer – är att justera nackstödet. Ett felinställt nackstöd (eller ett ouppfällt nackstöd i t.ex. baksätet) kan resultera i allvarliga skador om olyckan är framme. Nackstödet ska sitta i nivå med ditt huvud och inte vara mer än 4 cm bakom ditt huvud.

Nu är du redo för att resa iväg – och är det något som känns obekvämt efter några kilometer bakom ratten är det bara att stanna till och justera de fyra första punkterna tills du hittar din optimala inställning.

← Tillbaka