Skötsel, service och underhåll

Vi vill att ditt bilinnehav ska vara enkelt. Här har vi samlat det viktigaste för dig som kör en bil från NF Fleet.

Vi vill att ditt bilinnehav ska vara enkelt

På de här sidorna har vi försökt samla den viktigaste och mest efterfrågade informationen så att du på ett enkelt och överskådligt sätt kan se vad som behöver och ska göras med din tjänstebil. Genom att ta hand om din bil och följa rutiner och intervaller minimerar du också risken för att drabbas av oförutsedda kostnader när bilen lämnas tillbaka.

De fyra viktigaste punkterna under avtalstiden:

  • Vårda och underhåll bilen både in- och utvändigt löpande.
  • Följ tillverkarens serviceplan och serva alltid bilen hos en av verkstäderna i vårt servicenätverk.
  • Titta på bilen regelbundet så att du upptäcker eventuella skador tidigt. Skador behöver nämligen anmälas till försäkringsbolaget snarast (oftast inom en månad från skadetillfället). Vänd dig sedan till en av våra avtalsverkstäder för eventuell åtgärd.
  • Se till att allt är med vid återlämningen av bilen, på så sätt sparar du både tid och pengar, se checklista här. Du skulle bli förvånad om vi berättade hur många som missar att lämna tillbaka en däckuppsättning, extranyckel eller insynsskyddet till bagageutrymmet.

Information in English

Serva bilen enligt biltillverkarens föreskrifter hos en av verkstäderna i vårt servicenätverk

Via My NF Fleet kan du se vilka verkstäder i vårt servicenätverk som ligger närmast dig. Är du osäker på hur du bokar service eller har några andra frågor, tveka inte att kontakta oss. I bilens servicebok hittar du information om vilka serviceintervaller som gäller för just din bil.

 

Kom ihåg att serva din bil enligt biltillverkarens föreskrifter!

Genom att följa din tjänstebils serviceintervall ser du till att garantier hålls giltiga och undviker onödig värdeminskning på grund av missad service.

Det är du som ansvarar för att servicen blir utförd i tid enligt föreskrifterna och också du som bokar tiden för besöket. 

De senaste åren har fler och fler tillverkare blivit tuffare i sina garantivillkor med att service måste utföras enligt anvisningarna. Garantier upphör alltså att gälla om servicen inte görs enligt föreskrifterna. Vid sidan av den kostnad det medför kan också bilens funktion och säkerhet påverkas, något som kan medföra en risk för den som kör bilen. 

Garanterade servicetider

Som förare av en leasingbil från NF Fleet har du tillgång till vårt servicenätverk, där majoriteten av våra avtalade verkstäder garanterar dig en servicetid inom 5 arbetsdagar. 

Däck och däckservice

Du kan få hjälp med däck och däckservice hos våra avtalspartners.

Hitta närmaste verkstad här:

Om du förvarar däcken hos någon av dessa partners kommer du få en kallelse från din verkstad till säsongsbytet via mejl eller SMS. Tänk på att svara på kallelsen eller boka om tiden om den inte passar dig. Om du inte fått en kallelse, tveka inte på att höra av dig till verkstaden för att säkerställa en skiftestid.

Var alltid ute i god tid!

Vad ska du ta med dig till ett däckbyte?
När du bokar tid för däckbyte behöver du, utöver bilen, även ta med låskolvsnyckeln om din bil har låsbara hjulmuttrar. Om du fick en sådan vid leverans är det oftast högst två nycklar. Om detta inte låter bekant, oroa dig inte – alla bilar har inte låsbara muttrar.

Dagligt underhåll

Du som förare ansvarar för att hålla bilen i gott skick, det vill säga att bilen tvättas regelbundet samt att olja, däcktryck och lampor kontrolleras regelbundet.

Besiktning

När det är dags för besiktning kommer du i god tid att få en rekvisition av oss. Du bokar själv din besiktningstid.

Visste du att?

Genom att ha anmält och åtgärdat eventuella skador innan återlämningen av bilen minimerar du risken för eventuell skadedebitering i samband med kontraktets avslut.