NF Fleet är ett joint venture mellan
Nordea Finance och ALD Automotive

Regeringen vill göra förmånsbilen dyrare

Mycket händer med förmånsvärdena just nu. Vi har tidigare skrivit om de nya Bonus Malus-nivåerna som föreslås gälla fr.o.m. 1 april 2021 samt att miljörabatten om 40% eller max 10 000 kr på förmånsvärdet tas bort vid årsskiftet. Utöver detta vill regeringen göra förmånsbilen dyrare, då de menar att en förmånsbilsförare idag har ca 25% lägre kostnader för sin bil jämfört med motsvarande privatägd bil.

Vad händer när?

1 januari 2021 – förmånsvärden på befintliga förmånsbilar uppdateras i samband med att prisbasbelopp och statslåneränta ändras för nytt kalenderår
1 januari 2021 – tidigare rabatt på miljöbilars förmånsvärde om 40%/max 10 000 kr/år tas bort, påverkar både befintliga och nya miljöbilar
1 april 2021 – ändringar i Bonus Malus-systemet börjar gälla, påverkar endast nya bilar registrerade fr.o.m. detta datum
1 juli 2021 – ny beräkning av förmånsvärden (förslag ute nu, ej beslutat), påverkar endast nya bilar registrerade fr.o.m. detta datum

Nytt förmånsvärde fr.o.m. 1 januari 2021

Borttagning av rabatten på förmånsvärden för miljöbilar

Alla miljöbilar som är laddbara eller drivs med gas kommer fr.o.m. 1 januari 2021 inte längre att få rabatt på förmånsvärdet. De har tills nu fått en rabatt på förmånsvärdet med 40% (dock max 10 000 kr/år). Efter årsskiftet kommer denna rabatt försvinna och omfattar både befintliga och nya bilar. På skatteverket.se kan du se vad som gäller för din bil om du fyller i din bils uppgifter.

Uppdaterade förmånsvärden för alla befintliga bilar

Vid varje årsskifte justeras också alla förmånsvärden utifrån det nya årets prisbasbelopp och statslåneränta. Den senare är inte fastställd än så det går inte att redan nu säga exakt vad ditt uppdaterade förmånsvärde blir för 2021. Är du kund till NF Fleet kan du som förare och biladministratör i mitten/slutet av december att ha tillgång till uppdaterade förmånsvärden på My NF Fleet.

Dyrare förmånsbil fr.o.m. 1 juli 2021

Just nu ligger ett förslag ute som ska komma åt det faktum att det idag är mer fördelaktigt att ha en förmånsbil än vad det är att köpa motsvarande bil privat. Det vill man ändra genom att justera den ränterelaterade och prisrelaterade beloppet i förmånsberäkningen. Om det godkänns träder det i kraft 1 juli 2021 och gäller i så fall endast bilar som registreras för första gången det datumet eller senare. Ambitionen är att få företagsförarna att välja mindre och renare bilar, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) till DN.

Enligt förslaget får bilar med ett inköpspris på mellan 250 000 och 350 000 kr störst höjning, i detta prisintervall höjs förmånsvärdet med 30-34% (källa Vi Bilägare). I media kan vi också läsa att det befaras att bli betydligt dyrare än de kommunicerade 25 procenten när man adderar effekten av den borttagna förmånsvärdesrabatten.

Vi följer naturligtvis utvecklingen och uppdaterar både här på hemsidan och via nyhetsbrev till våra kunder. Experter har siat om att det blir en bilrusning första halvåret 2021 för att ducka inför effekterna som detta förslag ger om det slås igenom. Vi på NF Fleet hjälper gärna till i beslutsprocessen och vill än en gång påminna om vikten av att titta på TCO-kalkylen, d.v.s. totalkostnaden av ett bilinnehav istället för enskilda parametrar.

Hur påverkar det företaget och föraren?

Ett högre förmånsvärde innebär högre sociala kostnader för företaget.

Förmånsföraren får i sin tur betala mer skatt för det högre förmånsvärdet. Är det en personalbil inom ramen för löneväxling är det föraren som bär alla kostnader för bilen.

← Tillbaka