Fulladdad framtid på eCarExpo
"Hela samhället håller på att elektrifieras, och det är näringslivet som är drivande" säger Gunnar Dackevall, ansvarig för Nordens största bilmässa eCarExpo. Mer än någonsin tidigare tycks fokuset skifta från elbilarnas roll i elektrifieringen till laddningen och användandet. Vi har sammanfattat våra intryck från mässan, och längst ner på denna sida kan du också ta del av alla inspelade seminarier.
Möjliggör omställningen av er vagnpark med kontorsladdning
Efterfrågan på att kunna ladda på jobbet har ökat i takt med att allt fler företag elektrifierar sin fordonsflotta och fler väljer att köra elbil. Det märktes inte minst då ett av dagens mest välbesökta seminarier var Elbilsladdning på arbetsplatsen där bland andra Niclas Sahlgren (VD, Eways) och Robert Nilsson (VD, Svensk fordonsladdning) deltog. Niclas Sahlgren sa att ”Som arbetsgivare i den värsta klimatkrisen som vi någonsin stått inför har man ett stort ansvar. (...) I framtida bilval kommer elbilen alltid att vinna, och därför är det lika bra att ta tag i frågan redan nu; investera, bygg ut och skapa möjligheter för laddning.” Det står klart att företag behöver möjliggöra för omställningen av sin vagnpark genom att även erbjuda laddning på kontoret, och inte stanna vid beställning av laddbara bilar. "Tillgång skapar efterfrågan. Så fort man får upp en laddplats kommer det upp ett behov, och då kommer det en önskan om en elbil.” säger Niclas Sahlgren.
Under ett senare seminarie, Elbilsförsäljningen idag – och imorgon, instämmer Mattias Bergman (VD, Mobility Sweden) och säger att ”Det som behövs fortsättningsvis är energi och ett stabilt elsystem som möter efterfrågan.” Det är således inte bara laddinfrastrukturen som behöver hjälpa till med omställningen till elektrifiering, utan även laddning där bilen står parkerad 95% av dagen – i hemmet och på kontoret.
Hindrar räckviddsfixeringen en hållbar omställning till elbilar?
Med över 300 000 följare på LinkedIn är Roger Atkins en sann elbilsinfluencer som ofta står högt på listan när elbilsfrågor ska diskuteras. Under sitt seminarie jämförde han klimatfrågan vid en Rubiks kub - komplex och enkel på samma gång. Trots otaliga sätt att lösa kuben (och klimatfrågan) är det inte förrän alla sidor av problemet är på plats som vi har löst gåtan.
Atkins poängterar, det många säkert redan känner till, att problemet med elbilar är samma som med alla andra bilar: att användandet är så lågt. Dagens bilar står still cirka 95 procent av tiden och rullar i bästa fall en timme om dagen. Samtidigt skriker alla konsumenter efter lång räckvidd och stora batterier. ”The long range fixation is our biggest issue” säger han. För är verkligen utbudet av elbilar, och batteriernas prestanda, så viktigt i praktiken? Är räckviddsångest ett rimligt resonemang vid val av bil när genomsnittsresan sällan ens kommer nära den maximala sträckan?
Atkins säger att vi måste släppa vår besatthet av räckvidd och stora batterier, och bli mer bekväma i att ha mindre batterier med kortare räckvidd. “Range is best delivered by having a ubiquitous, reliable, efficient charging infrastructure. Not ever more, ever bigger batteries.” fortsätter han.
Bara under de senaste åren har laddmöjligheterna blivit bättre, mer utbredda och mer pålitliga. Tack vare det kommer förare förhoppningsvis inte vara lika fixerade vid sin bils räckvidd och att ha ett stort batteri som tar en 300, 400, 500 och till och med 600 km på en laddning. Elektrifieringen får en chans att accelerera snabbare när batteriernas storlek inte får lika stor betydelse och elbilar även i mindre storlekar blir mer användbara och eftertraktade.
Gör du inte det än, så rekommenderar vi att du följer Roger Atkins på LinkedIn.